Wat is CRM en wat betekent het voor mijn bedrijf?

De “nieuwe manier van werken” voor werknemers speelt zich in toenemende mate thuis af. Deze verandering zal hoogstwaarschijnlijk ook deels blijvend zijn! Voor veel mensen bevalt de combinatie tussen thuiswerken en kantoortijden goed. Om jouw medewerkers tóch goed te laten samenwerken en efficiënt te blijven als organisatie heb je een systeem nodig waar alle actuele informatie verzamelt kan worden. Denk hierbij aan nieuwe klantinformatie van jouw vertegenwoordigers, maar ook aan je klantenservice die veel informatie binnenkrijgt van klanten en dit moet verwerken. Een goed CRM-systeem is dé oplossing, vooral in de tijd van thuiswerken. In dit blog leggen wij de betekenis van een CRM-systeem aan je uit en vertellen hoe jouw organisatie met dit systeem kan groeien! Wist je bijvoorbeeld dat je met een CRM ook de communicatie tussen jouw werknemers kunt verbeteren?

Banner

De betekenis van een CRM-systeem

De letterlijke betekenis van CRM is Customer Relationship Management. Er ontstaat nog wel eens discussie over dit onderwerp, maar dat is helemaal niet zo gek! De term kan namelijk op meerdere dingen duiden. Het kan bijvoorbeeld een strategie zijn, waarin je organisatie weergeeft hoe jij de relatie met klanten beheert. Echter, de meeste mensen bedoelen met ‘CRM’ eigenlijk een ‘CRM-systeem’. Dat laatste is ook waar we het over gaan hebben.

“Omdat je alles bijhoudt op een centrale plek, gaat er geen belangrijke informatie meer verloren.”

Wat doet een CRM-systeem?

Een CRM-systeem zet je in voor de optimalisatie van je klantrelaties. Daarmee bevorder je weer de groei van jouw bedrijf. Het CRM-systeem legt onder andere contactgegevens van klanten en klantinteracties vast. Grote hoeveelheden data worden verzameld. Op basis hiervan krijg je inzicht in de wensen van jouw klant. Je leert bijvoorbeeld op welke manier elke afzonderlijke klant het liefst met jou communiceert. Ook ontdek je waardevolle potentiële klanten of leads én je volgt activiteiten van andere bedrijven. Omdat je alles bijhoudt op een centrale plek, gaat er geen belangrijke informatie meer verloren. Een bijkomend voordeel is dat werknemers niet meer in allemaal verschillende systemen hoeven te werken. Iedereen heeft toegang tot de meest recente gegevens. Men kan rapportages delen en bewerken. Ook opmerkingen en vervolgstappen voeg je gemakkelijk toe. Iedereen ziet direct welke activiteiten en targets er op de planning staan.

Banner

Wat betekent een CRM-systeem voor mijn bedrijf?

Een CRM-systeem is van grote betekenis voor heel veel uiteenlopende bedrijven. Sterker nog, volgens onderzoek zullen CRM-programma’s in 2021 nummer één op het gebied van zakelijke software zijn. Hoe groot of klein jouw onderneming ook is en in welke branche je ook zit, je hebt altijd baat bij een CRM-systeem. Je hebt immers altijd met klanten te maken.

Een CRM-systeem is van grote betekenis tijdens het digitaliseren

Waar CRM vroeger alleen een marketing- en salestool was, biedt het nu een scala aan mogelijkheden. Zo is het ook uiterst behulpzaam bij partnerbeheer, HR, klantenservice en toeleveringsketens.

Dít zijn de kansen die CRM biedt:

1. Gerichtere marketing- en sales(prognoses)

Omdat je de hele customer journey (van informatievraag tot verkoop) gemakkelijk uitzet, krijg je meer inzicht in jouw salespipeline. Ook kun je door middel van voorspellingen anticiperen op het gedrag van klanten. Doordat je alles gericht op hen afstemt, besteed je het marketingbudget optimaal. Campagnes volg je op de voet en stel je waar nodig direct bij. Win-win-win!

2. Beter beheer van relaties met leveranciers en partners

Afspraken met partners en leveranciers volg je gemakkelijk. Daarnaast plan je vervolgafspraken, voeg je notities toe en documenteer je verzoeken. Je ziet telkens precies wat de volgende stap is. Tevens krijg je de efficiëntie van jouw leveranciers in beeld, dankzij handige rapportages. Je kunt dan ook jouw toeleveringsketen veel adequater beheren.

3. Snellere werving en inwerking van personeel

Je automatiseert het beheer van kandidaten, waardoor het wervingsproces veel sneller gaat. Jouw CRM-systeem analyseert ook tijdig personeelsbehoeften en ontdekt potentieel “missende kennis” binnen jouw organisatie. Door hierop in te spelen verkort je het inwerkproces. Tot slot volg je de prestaties van jouw medewerkers, door doelen en targets te bepalen. In het systeem zie je in één oogopslag of deze behaald zijn.

4. Sterkere klantbinding en -tevredenheid

Medewerkers van diverse afdelingen (sales, klantenservice, marketing, etc.) kunnen de status en geschiedenis van verschillende klanten bekijken. Ieder contactmoment, via welk kanaal dan ook, wordt namelijk vastgelegd en centraal opgeslagen. Je ziet op die manier niets over het hoofd. Je kunt deze informatie bijvoorbeeld gemakkelijk ophalen tijdens een gesprek met een klant. Zo is hij of zij veel sneller geholpen. Jij blij én de klant blij. Ook kun je dankzij de data uit interne en externe bronnen zien hoe mensen over jouw bedrijf praten en wat hun wensen zijn. Je speelt hier op in, bijvoorbeeld door jouw aanbod aan te passen.

5. Verhoogde productiviteit

Tijdverslindende administratieve taken vallen weg, omdat alles geautomatiseerd wordt. Allerlei meetings kunnen overgeslagen worden, want iedereen heeft vanaf elke locatie toegang tot dezelfde informatie. Ook genereert het systeem zelf follow-upmails. Daarnaast wordt jouw productiviteit verhoogd doordat medewerkers efficiënter samenwerken.

Helaas zijn de gesprekken bij de koffiemachine tegenwoordig ver weg van de realiteit. Met een CRM-systeem kan jij ook “communities” creëren voor jouw werknemers, waarin ze toch het sociale contact hebben dat erg gemist wordt.

Welk CRM-systeem moet ik kiezen?

CRM-systemen zijn op te delen in drie categorieën: desktopsystemen, client/serversystemen en cloud-based systemen. Desktopsystemen vallen voor de meeste bedrijven al af, omdat ze geschikt zijn voor één gebruiker. Ze worden namelijk op één computer uitgevoerd.

Bij client/serversystemen gebruik je een (vaak) eigen server voor de centrale database. Men krijgt toegang via geïnstalleerde software op laptops en PC’s. Met een cloud-based systeem is toegang mogelijk vanuit elke locatie, via elk verbonden apparaat. Dit wordt namelijk online geleverd en gehost door een leverancier.

Een cloud-based systeem is ideaal ten opzichte van een client/serversysteem, om de volgende redenen:

  • Jouw leverancier is verantwoordelijk voor de beveiliging, het onderhoud en het noodherstel. Al deze dingen zal je zelf moeten regelen bij een client/serversysteem. De leverancier heeft hiervoor al de juiste kennis in huis.
  • Je hebt lage investeringskosten. Je doet een maandelijkse betaling je kunt direct aan de slag. Bij client/serversystemen ben je veel kwijt aan kapitaal- en opstartkosten.
  • Je hebt altijd en overal beveiligde toegang vanaf ieder apparaat met internetverbinding.
  • Jouw systeem is altijd up-to-date. Je maakt gebruik van real-time data en nieuwe functies en technologieën worden op afstand ingeschakeld. Alles is direct toegankelijk voor alle gebruikers. Je hoeft niet van tevoren updaten voor actuele informatie!

Optimaal gebruik maken van jouw CRM-systeem

Naast het kiezen van een goed CRM-systeem is het belangrijk dat het systeem optimaal functioneert binnen jouw organisatie. Jouw processen moeten worden gekoppeld aan het systeem om daadwerkelijk te digitaliseren. Daarnaast moeten jouw gebruikers het systeem goed kunnen gebruiken om de voordelen echt te ervaren. Bekijk in dit blog wat er allemaal komt kijken bij de implementatie van een CRM-systeem!

Hoe schaf ik een CRM-systeem aan?

Ben je enthousiast geworden en wil je een cloud-based CRM-systeem? Wij vertellen je graag meer over Salesforce! Wij zijn Salesforce-partner, het beste (#1) CRM systeem van de wereld! Maak nu een afspraak of bel ons.

Ontdek hoe jouw salesafdeling kan groeien met Sales Cloud.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Abonneer je op onze nieuwsbrief

Inschrijven
close-link