Wat een CRM-systeem voor het MKB kan betekenen

Heb jij een MKB en ben je benieuwd of een CRM-systeem iets voor jou is? Vraag jij je wel eens af of een CRM-systeem ook geschikt is voor kleinere bedrijven? Lees dan verder. Je vindt hier alle informatie die jij als MKB’er nodig hebt omtrent CRM.

Banner

Wat is CRM?

CRM staat voor Customer Relationship Management. CRM-systemen helpen jou dus met jouw klantrelatiebeheer. Ze automatiseren het beheer van klantgegevens, waardoor jij veel tijd bespaart. Bovendien zorgen ze voor overzicht en geven ze inzicht in de wensen van jouw klanten. Dit resulteert weer in een effectiever verkoopproces. Alles wordt bijgehouden en inzichtelijk gemaakt, zodat jij een helder beeld krijgt van de gehele customer journey.

Kortom, een CRM-systeem houdt jouw klantinformatie up-to-date, automatiseert administratieve werkzaamheden en geeft jou salesteam een duidelijk inzicht in hun resultaten. Dit alles bij elkaar stimuleert de groei van jouw MKB.

Ook als jouw bedrijf tot de kleinere MKB’s behoort kan CRM veel voor jou betekenen. Het is dan belangrijk dat je een systeem kiest dat aansluit bij jouw doelstellingen en realistisch is qua budget. Verderop lees je waar je op moet letten.

Maar eerst, wanneer weet je of een CRM-systeem relevant is voor jouw MKB?

Wanneer is een CRM-systeem de juiste keuze voor mijn MKB?

Twijfel jij als ondernemer of een CRM-systeem wel nodig is voor jouw bedrijf? Kijk dan of één of meer van de onderstaande punten voor jou gelden.

– Je zoekt een efficiënte manier om jouw MKB te laten groeien

– Je vindt het handig om uiteenlopende processen samen te voegen

– Je hebt een hekel aan losse, onoverzichtelijke administratie

– Jouw doel is het hanteren van een omnichannel-strategie

– Jouw sales lopen net niet helemaal goed

– Het is lastig overzicht te bewaren over werknemers, projecten en klanten

Herken jij hier iets van? Dan is het zeker nuttig om een CRM-systeem voor jouw MKB te overwegen. Oók als jij tot de kleinere bedrijven behoort. Een veelgemaakte fout van ondernemers is dat ze denken dat een CRM-systeem alleen voor de grotere spelers is. Echter, voor elk formaat, elke behoefte én elk budget is een gepaste oplossing.

De voordelen van CRM voor MKB

Het gebruiken van CRM binnen jouw MKB kent vele voordelen. Eén ervan is dat je centraal werkt en daardoor veel meer overzicht en efficiëntie creëert. De CRM-software slaat namelijk al jouw werk en dat van anderen op. Alle teamleden hebben vervolgens toegang tot dezelfde informatie. Je bent dus nooit meer tijd kwijt aan het opvragen van gegevens bij collega’s.

Ook stem je diverse bedrijfsprocessen makkelijk op elkaar af. Omdat alles wordt meegenomen krijg je een goed beeld van de stand van zaken. Jouw salespipeline is inzichtelijk en opportunities en leads zijn gemakkelijk te vinden. Daarnaast worden sales-, marketing- en klantenservicegegevens vertaald naar bruikbare informatie.

Tevens wordt de klanttevredenheid groter. Je kunt klanten namelijk sneller helpen, doordat alle informatie gedeeld is. Krijgt jouw collega een telefoontje van een klant die jij eerder te woord stond? Dan heeft hij met een paar muisklikken gegevens over dat contactmoment te pakken. Zo hoeft hij de klant niet dezelfde vragen te stellen of eindeloos door te verbinden. De klant is dus veel sneller geholpen!

Daarnaast verzamelt jouw systeem informatie over de voorkeuren en behoeften van klanten. Hier speel je vervolgens op in met een gerichter aanbod. De klant blij én jij blij!

Kortom, een CRM-systeem doet voor jou het volgende. Het…

…centraliseert klantgegevens
…automatiseert (klantgerichte) bedrijfsprocessen

Hoe kies ik een CRM-systeem voor mijn MKB?

Bij het kiezen van een CRM voor jouw MKB zijn er een paar dingen waar je op moet letten:

1. Stem functies af op jouw doelen

Allereerst moet je bedenken wat voor jou belangrijk is. Welke functies heb je echt nodig? Er zijn er namelijk te veel om op te noemen. Vaak laten mensen zich verleiden tot de aanschaf van een uitgebreid pakket, om het vervolgens grotendeels niet te gebruiken. Dat is doodzonde. Breng dus eerst in kaart waar jouw MKB behoefte aan heeft.

2. Ga voor cloud-based CRM

Ook is het zinvol om voor een cloud-oplossing te gaan. Niet alleen krijg je zo toegang tot gegevens vanaf elk apparaat op elke locatie, het is veruit de meest betaalbare optie. Vaak kies je een abonnement bij een aanbieder, waarbij je een vast bedrag per maand overmaakt. De aanbieder waarborgt de veiligheid en zorgt ervoor dat alles naar behoren werkt.

3. Neem een geschikte implementatiepartner

Tot slot is het handig om een implementatie-partner te nemen. Deze helpt jou bij het opzetten van het systeem op een persoonlijk level. Hij zoekt de beste optie voor jou en stemt alles verder af op jouw wensen.

Ook zorgt hij dat al jouw personeel betrokken wordt bij de verandering en dat iedereen het systeem naar behoren zal gebruiken. Dit is namelijk de grootste valkuil als het gaat om CRM-systemen. Al koop je het beste, duurste, meest uitgebreide pakket, als jouw personeel er niet mee om kan gaan zal je er nooit je voordeel mee doen.

Een implementatiepartner voorkomt teleurstellingen als deze. (Tip: Lees hier hoe een MBK-er zijn mislukte implementatie alsnog kon rechttrekken).

Ik wil een CRM-systeem voor mijn bedrijf. Hoe nu verder?

Ben jij enthousiast geworden? Wil je meer weten over CRM en welk softwarepakket aansluit bij jouw MKB? Neem dat geheel vrijblijvend contact met ons op!

Ontdek hoe jouw salesafdeling kan groeien met Sales Cloud.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Abonneer je op onze nieuwsbrief

Inschrijven
close-link