Vijf Sales Cloud functionaliteiten die elke Salesmanager nodig heeft

Sales Cloud, de verkoopapplicatie van Salesforce, is waarschijnlijk het bekendste en meest gekozen Salesforce product uit het totale aanbod van cloud-based producten. Met Sales Cloud werken salesteams in één systeem om informatie op te slaan en interacties te registreren. Hierdoor creëren organisaties een 360 graden klantbeeld dat uiteindelijk leidt tot het sluiten van meer deals. Helaas wordt vaak niet het maximale uit Sales Cloud gehaald of worden functies niet volledig benut. In het onderstaande artikel geven we onze kijk op vijf belangrijke Sales Cloud functies voor Sales Managers.

Banner

Vijf Sales Cloud functionaliteiten die elke Salesmanager nodig heeft

1. Sales Path

Organisaties hebben vaak een gezonde groeiambitie. Een belangrijk onderdeel van deze ambitie is het aannemen van nieuwe medewerkers. Echter, het onboarden van nieuwe verkopers en het introduceren van de werkwijzen is vaak een intensief en lang traject. Met de Sales Path functionaliteit van Salesforce zorgen organisaties voor een snellere onboarding, doordat de stappen in elke fase van het verkoopproces bekend zijn. Met Guidance for Success biedt Salesforce ondersteuning aan medewerkers door ze te begeleiden in het proces en belangrijke stappen in het verkoopproces uit te lichten.

“Met Guidance for Success biedt Salesforce ondersteuning aan medewerkers door ze te begeleiden in het proces.”

2. Approval Processes

Sales managers houden met approval processes controle over de voortgang van deals gedurende het complete verkoopproces. Wanneer er voortgang wordt geboekt op een nieuwe lead of opportunity kunnen sales managers aan de hand van approval processes goedkeuring bieden op basis van ingestelde criteria. Wil een salesmedewerker bijvoorbeeld meer dan 15% korting geven op een deal? Dan krijgt de sales manager een melding met toegewezen taak om goedkeuring te geven voordat de offerte verstuurd kan worden. Op deze manier houdt hij of zij de controle over belangrijke zaken tijdens het verkoopproces.

Banner

3. Quoting

Met de standaard Salesforce functionaliteiten van Quotes worden offertes automatisch gegenereerd op basis van de informatie van de gerelateerde records: Product-, klant- en contactinformatie wordt automatisch ingevuld, waardoor handmatig werk wordt vermeden. Met één druk op de knop kunnen offertes in pdf worden aangemaakt en gekoppeld onder de verkoopkans. Vervolgens verstuurt sales de offerte direct als PDF vanuit Salesforce om zo de informatie op één plek te houden. De sales manager geeft met quoting in Salesforce alle benodigdheden aan medewerkers om efficiënt en zelfstandig offertes te versturen. Daarnaast kunnen offertes met één druk op de knop naar de manager gestuurd worden voor goedkeuring.

4. (Collaborative) Forecasting

De vierde functionaliteit die enorme waarde biedt voor sales managers is het creëren van prognoses uit de aanwezige data in Salesforce. De resultaten en prognoses worden weergegeven en kunnen worden gefilterd op periode, persoonsniveau en productcategorie. Op deze manier bekijkt sales manager de prestaties van het team, maar ziet hij ook de prognose voor de volgende periodes. Daarnaast vergelijkt hij de prognoses en prestaties met de targets, waardoor hij in één oogopslag kan zien of het team op schema ligt.

5. Reports & Dashboards

Uiteindelijk analyseren sales managers de aanwezige data in het systeem om bij te sturen en te verbeteren. Het inzetten van rapportages en dashboards in Salesforce is voor velen zeker geen onbekende functionaliteit. Rapporten in Salesforce ondersteunen sales managers bij het verzamelen van data voor documenten en analyses. Dashboards geven vervolgens de informatie uit rapporten op een visueel aantrekkelijke manier weer, door middel van verschillende grafiektypes. Daarnaast biedt Salesforce de mogelijkheid om geavanceerde inzichten te krijgen met behulp van Artificial Intelligence, door de producten van Salesforce Einstein te benutten.

Ontdek hoe jouw salesafdeling kan groeien met Sales Cloud.