Hoe kan ik het meest geschikte CRM-systeem kiezen voor mijn bedrijf?

Er zijn talloze opties als het gaat om CRM-systemen voor bedrijven. Het juiste systeem kiezen is erg belangrijk om het systeem ook optimaal in te zetten voor je organisatie. Welke van deze systemen levert het meeste waarde op?

Zoek jij een CRM-systeem voor jouw bedrijf, maar weet je niet welke software je moet kiezen? Dan helpen wij je verder! Hieronder volgen een aantal belangrijke punten waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van jouw CRM-systeem.

Banner

Waar staat CRM voor?

CRM staat voor Customer Relationship Management. Het zegt dus iets over de manier waarop je als bedrijf klantrelaties beheert. CRM kan een strategie zijn, maar meestal bedoelt men met deze term eigenlijk “CRM-systeem”. Er zijn talloze CRM-systemen op de markt. Er is dan ook heel veel keuze. Aan de ene kant is dat prettig, maar het zorgt er ook voor dat je lastig bepaalt welk CRM-systeem je moet kiezen. Gelukkig kun je verderop in dit artikel lezen waar je precies op moet letten.

“Met Guidance for Success biedt Salesforce ondersteuning aan medewerkers door ze te begeleiden in het proces.”

Waarom is een CRM-systeem belangrijk?

Met een CRM-systeem automatiseer jij het beheer van klantgegevens. Dit bespaart veel tijd. Ook verkrijg je inzicht in de wensen van jouw klanten en overzie je de gehele customer journey. Alles bij elkaar levert het een effectiever verkoopproces op, wat de groei van jouw bedrijf stimuleert. Kortom, een CRM-systeem helpt jou klantinformatie up-to-date te houden, geeft jouw salesteam inzicht én het automatiseert administratieve taken.

Banner

Hoe moet ik een CRM-systeem kiezen?

Je weet inmiddels dat een CRM-systeem vele voordelen biedt en dat de ingebruikname ervan jouw bedrijf naar een hoger niveau kan tillen. Maar nu komt het… welke software ga je kiezen? Dat is een lastige vraag. Het aanbod is namelijk enorm. Je wilt systemen gaan vergelijken, maar waar moet je eigenlijk op letten? Wij hebben de belangrijkste criteria voor je op een rij gezet.

1. Wat wil je ermee doen?

Voordat je een systeem gaat aanschaffen moet je bedenken: wat wil ik ermee gaan doen? Wat is het doel van dit systeem voor jouw bedrijf? Gaat het echt om het beheren van klantenbestanden of zijn er andere belangrijke zaken? Denk aan het optimaliseren van de workflow, planning, projectmanagement of sales. Ook urenregistratie, facturatie en offertes kunnen zaken zijn die jij graag wilt verbeteren/automatiseren.

Wanneer je dit bepaald hebt kun je letten op de features van bepaalde software en bekijken of deze jouw doelen dienen. Ga vooral niet voor een te uitgebreid systeem, wanneer maar één of twee zaken op jouw bedrijf van toepassing zijn. De kans is groot dat je dan duur uit bent, terwijl je het merendeel van de functies niet eens gebruikt.

2. Hoeveel gebruikers zullen er zijn?

Dat is het tweede dat je je moet afvragen bij het kiezen van software. Hoeveel medewerkers heb jij, die het CRM-systeem in gebruik zullen nemen? Sommige software is ingericht om met name multinationals te dienen, met een groot aantal gebruikers, terwijl andere CRM-systemen veel passender zijn voor het MKB. Bovendien neem je bij cloud-based systemen doorgaans een abonnement af, waarbij een maximum van mogelijk aantal gebruikers is vastgesteld. Je moet dus weten om welke aantallen het gaat, voordat je een systeem kiest.

3. In welke branche ben jij werkzaam?

Veel CRM-systemen richten zich niet alleen op bedrijfsgrootte, maar ook op een specifieke branche. Zo bestaat er software die vooral passend is in de zorg, of juist in de zakelijke dienstverlening. Ook voor de bouwsector en productiebranche zijn bepaalde systemen weer geschikter dan andere. Let daar dus op wanneer je jouw opties doorneemt.

4. Welke bedrijfsvorm hanteer jij?

Hiervoor geldt hetzelfde als bij de andere punten: in de wereld van CRM past op elk potje een dekseltje. Je zult dan ook zeker software vinden die gericht is op jouw bedrijfsvorm. Ben je starter, zzp’er, mkb’er of heb je een vereniging of stichting? Er is voor elk wat wils. Let er wel op dat je je ook niet te veel laat meeslepen. Als je iets gevonden hebt dat qua functies perfect bij jou past, maar er staat bij dat het voor mkb’ers is en jij bent zzp’er, dan hoef je je natuurlijk echt niet uit het veld te laten slaan. Neem het wel mee en weeg vervolgens voor jezelf af wat zwaarder telt.

5. Welke functies vind jij belangrijk?

Voor verschillende gebieden zijn weer verschillende functies. Sta erbij stil welke voor jou belangrijk zijn en kies de software die hier aan voldoet. Er zijn bijvoorbeeld allerlei functies op het gebied van:

Relatiebeheer
Denk hierbij aan het vastleggen van contactmomenten, beheren van klantbestanden, relaties categoriseren en accountmanagers koppelen.

Agenda en taken
Zo kan jouw agenda worden opgenomen in de software. Ook kun je takenlijsten maken en delen, afspraken bijhouden en afspraakherinneringen ontvangen.

Extra’s
Sommige systemen bieden naast de meer gebruikelijke CRM-taken extra functies. Deze kunnen van alles zijn. Het varieert van de mogelijkheid van een mobiele app tot workflowmanagement en facturering. Vergelijk verschillende software en ontdek welke extra functies er voor jou echt uitspringen. Andere extra’s zijn niet echt belangrijk, want die ga je meestal toch niet gebruiken, terwijl je er wel voor betaalt.

Ontdek hoe jouw salesafdeling kan groeien met Sales Cloud.