De 6 grootste voordelen van CRM

Een klantgerichte ervaring wordt steeds belangrijker. Maar hoe kun je deze ervaring bieden? Om echt klantgericht te zijn, moet je de voorkeuren van je klanten kennen en begrijpen in welke context ze met je organisatie omgaan. De voordelen van CRM-software zijn duidelijk: het houdt alle historische gegevens op één plek, waardoor het gemakkelijker wordt om klantrelaties te beheren.

Banner

De huidige CRM-tools zijn versterkt met integraties die samenwerking tussen teams bevorderen en toegankelijke data bieden – alles op één plek. Het juiste hulpmiddel helpt bedrijven verschillende doelgroepen te benaderen, slimme automatiseringen te ontwerpen op basis van de activiteit van een individuele lead of klant, proactief met contacten te werken en relaties te beheren. Belangrijker nog, elke afdeling kan nu consistente, gepersonaliseerde interacties bieden in het beste belang van de klant.

Hoewel functies variëren per afdeling of industrie, zijn er zes voordelen van CRM-platforms die klantgerichte ervaringen mogelijk maken:

 

  1. Een enkel klantbeeld voor cross-functioneel inzicht en rapportage.
  2. Dashboards die data visueel weergeven in actie.
  3. Klantgerichte automatisering.
  4. Proactieve service.
  5. Geoptimaliseerde processen.
  6. Vereenvoudigde samenwerking.

 

1. Cross-functionele inzichten en rapportage

Data is essentieel voor groei en is beschikbaar vanuit verschillende bronnen: social media, Google Analytics, ERP-software, apps en CRM-technologie. Maar data is pas nuttig als het is gesorteerd, schoongemaakt, geanalyseerd en bruikbaar is gemaakt voor meerdere teams, die allemaal een enkel, gedeeld beeld van de klant en al hun informatie hebben.

Een CRM-systeem kan een uitgebreide analyse van de online (en soms offline) activiteit van je klanten samenstellen om een holistisch beeld van hun behoeften te schetsen. Wanneer je bedrijf is ingericht om schone data op deze manier te onderhouden, kun je je CRM-platform gebruiken om data te verzamelen, tabelleren en aanpassen in een rapport voor unieke afdelingsbehoeften. De belangrijkste onderscheidende factor hier is dat alle rapportage draait om de behoeften van de klant, waardoor je teams beslissingen kunnen nemen met de klant centraal.

2. Actiegerichte data dashboards

Het gebruik van spreadsheets of losstaande systemen om klantrelaties en data te beheren betekent handmatig data invoeren of importeren, bepalen wat belangrijk is, het gebrek aan historische context of het volledige beeld van een klantrelatie om juiste inzichten te verkrijgen, en dan proberen een grafische manier te vinden om deze data te presenteren. CRM doet het meeste hiervan voor je. Eenmaal geïnvesteerd in het platform, kun je profiteren van een ander CRM-voordeel: het dashboard. Je kunt een aangepast dashboard instellen voor elk individu om inzichten om te zetten in actie.

3. Klantgerichte automatisering

Omdat je voortdurend data en inzichten over je publiek, markt en industrie vastlegt, kun je relevantere, gepersonaliseerde berichten en outreach creëren die zijn afgestemd op de unieke behoeften van elke klant. Dit is het voordeel van dynamische content en geautomatiseerde berichten: je kunt mensen met een belangrijke overeenkomst – bijvoorbeeld interesse in een nicheproduct – in verschillende dripcampagnes plaatsen.

4. Proactieve klantinteracties

Op dezelfde manier waarop de data in je CRM-platform kan helpen bij het automatiseren van meer gepersonaliseerde outreach door de marketingtrechter, kan het de outreach-inspanningen van een verkoopteam of de mogelijkheid van klantenservice om klantrelaties te beheren verbeteren. Als een verkoopteam weet wat een bepaalde klant het meest interesseert, kunnen zij of een ondersteuningsmedewerker proactief aan de behoeften van de klant voldoen en problemen oplossen.

5. Geoptimaliseerde processen

Automatisering is een voordeel dat CRM-platforms gebruikers bieden en kan door het hele bedrijf worden gezien. Drie voorbeelden zijn:

  • De tijd verkorten die nodig is om e-mails te versturen en leads te nurturen met dripcampagnes.
  • Consistente, klantgerichte interacties door gepersonaliseerde automatiseringen over marketing, verkoop, finance en service.
  • Leads scoren met behulp van aangepaste parameters die je instelt of met ingebouwde AI, zodat je teams beter kunnen prioriteren welke marketinggekwalificeerde leads (MQL) kunnen overgaan naar verkoopgekwalificeerde leads (SQL).

Marketing kan meer tijd besteden aan het creëren van campagnes die resoneren met het publiek, data analyseren en verschillende strategieën testen op basis van analytics. Verkoop kan zich richten op het verkopen van het juiste product of de juiste dienst aan klanten. Verkoop kan meer gepersonaliseerde koopervaringen creëren die tot omzetgroei leiden. Klantenservice kan haar tijd wijden aan het helpen van klanten met vragen, problemen of complexere behoeften. Uiteindelijk kan een efficiënt bedrijf zijn klanten beter bedienen — dat is het grootste voordeel van CRM-software.

6. Vereenvoudigde samenwerking

Je CRM fungeert als een archief van gesprekken, interacties, behoeften, notities en contactinformatie — een enorm voordeel voor het winnen van klantgerichte ervaringen. En als het cloud-gebaseerd is, is het altijd up-to-date en kunnen je teamleden gemakkelijk records van overal openen. Bovendien hebben sommige CRM-platforms ingebouwde samenwerking- en communicatietools die meerdere mensen toestaan om aan één bestand tegelijk te werken of de voortgang van een document, zoals een verkoopofferte, te volgen, waardoor snellere reactietijden op klantverzoeken mogelijk zijn.

Iedereen die toegang heeft tot je CRM kan samenwerken via dit gedeelde archief. Bijvoorbeeld, wanneer een verkoper met een klant spreekt en meer over hen te weten komt, kan hij bepaalde velden in het record van die persoon invullen of notities maken op hun bestand. Dit zorgt ervoor dat de rest van het team met de nieuwste details werkt en zo goed mogelijk presteert. Marketing, verkoop, handel en klantenservice werken naadloos samen in plaats van zich zorgen te maken over gescheiden informatie.

Conclusie

Alle teamleden kunnen inzichten en data verzamelen en samenwerken om uitzonderlijke klantgerichte ervaringen te bieden. Data die is georganiseerd en gepresenteerd door een CRM-platform leidt tot een beter begrip van klanten. Dit leidt tot betere berichten en outreach, waarvan veel kan worden geautomatiseerd, wat helpt bij het bieden van betere, efficiëntere klantenservice. Bovendien kunnen je teams eenvoudiger samenwerken en worden silo’s verminderd.

Van alle voordelen van CRM-software is het gebruik van data en technologie om een efficiënter bedrijf te creëren een van de grootste. Dit helpt je bij het effectiever beheren van klantrelaties, wat leidt tot betere bedrijfsresultaten.

Overweeg je om in CRM te investeren?

Bij CBEE Remarkable zijn we gespecialiseerd in het implementeren van CRM en Marketing Automation van Salesforce, het wereldwijde #1 CRM. Systeem. Bekijk onze klantcases om eerder behaalde resultaten te zien, of neem vrijblijvend contact op!

Ontdek hoe jouw salesafdeling kan groeien met Sales Cloud.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Abonneer je op onze nieuwsbrief

Inschrijven
close-link