Critical Update? Wat jij moet weten over de migratie naar Lightning Experience!

Gebruikt jouw organisatie nog Salesforce Classic? Lees dan vooral verder! Vanaf de Winter ’20 update gaan er namelijk wat zaken voor je veranderen. Het wordt tijd om Classic los te laten en de kracht van Lightning Experience te ervaren, want #ItsBetterInLightning!

Vanaf de Spring ’19 update startte Salesforce met het uitrollen van een critical update waarin Lightning Experience beschikbaar werd gesteld voor orgs. Dit werd enkel gedaan als de administrator van de org hiervoor toestemming heeft gegeven. In de Winter ’20 gaat het er anders aan toe. Salesforce Classic gebruikers worden naar Lightning gepusht.

Om te voorkomen dat je voor verrassingen komt te staan vertellen we je hier graag meer over!

Banner

Wat gaat er precies gebeuren?

In de Winter ’20 release wordt een critical update uitgerold voor alle orgs die Classic gebruiken om de overstap naar Lightning Experience te maken. Belangrijk om te noemen is dat het geen geforceerde migratie betreft. De administrator bepaalt welke gebruikers toegang krijgen tot Lightning. Desalniettemin zal de administrator niet meer in staat zijn Lightning Experience ‘uit te zetten’.

Wat ga je hier van merken?

  • Salesforce Classic gaat niet weg voor iedereen;
  • Sommige gebruikers krijgen toegang tot Lightning Experience;
    • Deze gebruikers kunnen makkelijk switchen tussen Lightning en Classic.

Welke gebruikers krijgen dan toegang?

  • Alle Standard Profiles;
  • Gebruikers met de permissie ‘Lightning Experience User’;
  • Alle custom profiles die gecloned zijn van een standard profile of profielen die de bovenstaande permissie hebben;
  • Gebruikers die een permission set toegewezen hebben waar de Lightning Experience User permissie is enabled.

Hoe zien de gevolgen van deze critical update er concreet uit? Eens per week worden gebruikers omgezet naar Lightning. De mogelijkheid blijft echter bestaan dat gebruikers handmatig kunnen switchen naar Classic.

Tip: Als administrator kun je deze frequentie verhogen! Perfect als je de adoptie van Lightning Experience wilt verhogen.

Voordelen en impact Lightning Experience?

Wat zijn de voordelen van Lightning Experience? Salesforce stelt dat door het gebruik van Lightning Experience de volgende voordelen zult ervaren:

  • 21% hogere close rates;
  • +388% verkoopactiviteiten;
  • +35% besparingen in app development tijd.

In de praktijk zien we onder andere [1]:

  • Een verhoging in productiviteit van 3% (1 uur per week!);
  • Een tijdsbesparing van 2 uur per week door verbeterde dashboards en analytics tools;
  • Lagere development en deployment kosten.

Hoe uiten deze voordelen zich?

De voordelen die je door de switch naar Lightning zult ervaren zijn:

  • Een efficiëntere navigatie door het platform en de mogelijkheid om te switchen tussen gepersonaliseerde apps;
  • Snelle toegang tot productiviteitstools zoals Notes en Recente Items in de utility bar;
  • Nieuwe record layouts die focussen op wat je ermee kan doen in plaats van wat je kunt zien;
  • List views die je makkelijker laten filteren wat je echt wilt zien. Resultaat? Beter gevisualiseerde data;
  • Sublieme dashboards die je helemaal naar jouw voorkeuren kunt aanpassen.
  • Aantrekkelijke rapportages waarin je makkelijk kunt filteren zodat je de data kunt presenteren die er echt toe doen.

Al met al zorgt Lightning Experience voor een grote vooruitgang in user experience en efficiëntie #ItsBetterInLightning. Waarom zou je nog wachten?

Next steps

Ons advies: start NU met de voorbereidingen voor de switch naar Lightning Experience voordat het automatisch wordt omgezet.

 

Overtuigd? Neem dan eens een kijkje in de uitgebreide Lightning Experience Rollout Guide. Tip: Vergeet niet om alle custom buttons, rapporten en andere personalisaties aan jouw org te controleren op Lightning compatibility. Daarnaast is het ook van belang om te controleren of de apps die je via de AppExchange hebt geïntegreerd Lightning Ready zijn. Als je dit hebt gedaan kun je jouw roll-out strategie bepalen om vervolgens Lightning Experience ‘aan te zetten’. Tot slot, zorg ervoor dat je de gebruikers goed traint, de user experience is namelijk nogal verschillend dan in Classic, wat kan leiden tot de nodige verwarring.

Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is geworden dat switchen naar Lightning meer is dan alleen de ‘knop omzetten’. Wil je eens sparren over de aanpak om jouw organisatie over te hevelen naar Lightning? Of denk je eraan om de switch uit te besteden? We helpen je graag!

Ontdek hoe jouw salesafdeling kan groeien met Sales Cloud.