Apotheek van de toekomst met Salesforce

Uit klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat meer dan de helft van de patiënten vindt dat de wachttijden te lang zijn bij de apotheek[1]. Moet er dan net als bij een supermarkt, wanneer het druk is, een extra ‘kassa’ open of ligt de oplossing bij het gebruik maken van slimme technologie? Hoe zou de apotheek van de toekomst eruit zien?

Banner

Nummer trekken

Bij menig apotheek trekt de patiënt bij binnenkomst een nummertje. Maar waarom kan de patiënt niet haar eigen unieke nummer in kunnen vullen? Wanneer ze dan aan de beurt is heeft de apothekersassistent direct alle nodige patiëntgegevens voor zich. Met de gegevens die bekend zijn van de patiënt wordt een unieke taak gecreëerd die de apothekersassistent gelijk te zien krijgt en kan uitvoeren. De apothekersassistent kan hierdoor efficiënt te werk gaan en ze wordt door het systeem ondersteunt om te voldoen aan haar plichten en om de patiënt zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.

Zaken die op basis van de gegevens van de patiënt duidelijk kunnen worden[2]:

  • Hoeveelste uitgifte is het? Bij de 1e en 2e uitgifte moet er informatie over de medicatie verstrekt worden volgens regelgeving;
  • Duur van medicatiegebruik? Periodiek navragen over tevredenheid van werking van de medicatie;
  • De bestelling die gedaan is. Indien de medicatie gereed is kan deze alvast klaargezet worden voordat de patiënt aan de balie staat. Hierdoor verminderd de tijd dat de patiënt aan de balie staat;
  • Status van een eventuele bestelling. Apothekers kunnen in mijn optiek dus winst behalen door te weten wie de patiënt is die voor hun staat. Met deze informatie kunnen de apothekersassistenten zich voorbereiden. Hierdoor kan de patiënt sneller geholpen worden.

 

Geautomatiseerd proces

De slimme oplossingen van CBEE Remarkable zouden hier goed van pas kunnen komen. CBEE Remarkable is dé Salesforce consultancy partij van Noord-Nederland. Salesforce kan een vooraf ingesteld proces volgen. Het proces aan de balie doorlopen kan worden geautomatiseerd in Salesforce. Afhankelijk van de gegevens wordt er een taak gecreëerd die afgewerkt wordt door de apothekersassistent. Door de gecreëerde taak stapsgewijs af te werken waarborgt de apotheek naast efficiëntie de kwaliteit van de service en het naleven van de wet- en regelgeving. Naast dat salesforce over de functies beschikt om dit te verwezenlijken voldoet Salesforce ook aan de strenge eisen van de AVG.

De grootste vraag blijft echter: “Is de apotheek klaar om deze stap te maken en is de consument er klaar voor?” Ik denk van wel! Wat denk jij?

[1] – Apothekers voorspellen de uitkomsten van ‘Apotheken door Cliënten Bekeken’: Pharmaceutisch Weekblad
[2] – KNMP-Richtlijn ter hand stellen paragraaf 2.4.1

Ontdek hoe jouw klantenservice kan groeien met Service Cloud

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Abonneer je op onze nieuwsbrief

Inschrijven
close-link