5 Regels voor een succesvolle Salesforce adoptie

In deze blog delen we enkele beproefde regels voor adoptie van Salesforce CRM en hoe je deze in de praktijk kunt brengen.

Banner

Principe #1: Zorg voor draagvlak van bovenaf

Het is cruciaal om draagvlak van het leiderschap te hebben voor een succesvolle Salesforce adoptie. Zorg ervoor dat je management team (of jij, als je de manager bent) de strategische waarde van Salesforce begrijpt.

Maar dat is op zichzelf niet genoeg. Je moet er ook voor zorgen dat je leiderschapsteam niet alleen de strategische waarde uitspreekt en van bovenaf dicteert, maar ook persoonlijke betrokkenheid bij Salesforce toont door voorop te lopen en de tool dagelijks te gebruiken. Dit zal medewerkers aanmoedigen om het voorbeeld van de leiding te volgen.

Hoe kan je leiderschapsteam ondersteuning voor Salesforce tonen?

– Bekijk analyses in Salesforce (geen verzoeken meer om rapporten in Excel of Powerpoint)

– Werk samen en vier successen in Chatter – of het nu een nieuwe deal is, een sterk kwartaal of iemands verjaardag

– Maak adoptie metrics onderdeel van je rapportages in grote organisatievergaderingen

 

Principe #2: Denk als een eindgebruiker voor de beste adoptie

Top-down adoptie en betrokkenheid zijn belangrijk, maar bottom-up feedback is dat ook. Het is essentieel om te laten zien dat je de behoeften van je eindgebruikers begrijpt en respecteert. Je kunt niet verwachten dat ze iets gebruiken om hun werk te doen dat is ontworpen door iemand die niet weet hoe dat werk gedaan wordt.

3 geweldige manieren om feedback te krijgen:

Gebruikerscommissies: kom regelmatig bijeen met een team van gebruikers — zowel power users als sceptici — om te bespreken wat werkt, wat niet werkt en welke veranderingen eraan komen.

– Gebruikersenquêtes: geef je gebruikers de mogelijkheid om anoniem eerlijke feedback te geven (dit kun je ook direct in Salesforce doen!)

– Adoptiedashboards: Salesforce heeft ook kant-en-klare adoptiedashboards beschikbaar op AppExchange. Dit is een geweldige manier om je sceptici te identificeren en je voortgang richting meer nieuwe power users te volgen.

Principe #3: Streef naar eenvoud en gebruiksgemak

Wij zien vaak Salesforce configuraties met honderden velden — en tientallen daarvan zijn verplicht. Dit kan voor gebruikers soms overweldigend overkomen. Dit werkt averechts voor een optimale Salesforce adoptie.

Onthoud, minder is vaak meer in een proces — houd dit in gedachten bij het ontwerpen van je eigen. Hier zijn een paar manieren om Salesforce te vereenvoudigen voor je gebruikers:

  • Gebruik profielen en gepersonaliseerde pagina-indelingen: Geef elke gebruiker een ander formaat en de juiste functies op basis van hun rol.
  • Verwijder rommel: Voer de Optimizer uit om rapporten, extra velden, ongebruikte lay-outs en andere zaken te vinden die gebruikers afleiden of de prestaties vertragen.
  • Elimineer gegevensinvoer: Maak het leven van je team makkelijker door hun e-mail te integreren in Salesforce. Salesforce heeft gratis connectors voor zowel Outlook als Gmail. Ook is er een gratis mobiele app beschikbaar.

Principe #4: Wees onmisbaar

Stel jezelf een heel eenvoudige vraag: “Kan mijn team zijn werk doen zonder Salesforce?” En als het antwoord ja is, waarom zou het team het dan gebruiken?

De tijd van het team is waardevol, dus laat ze geen tijd verspillen met dubbele tools. Maak gebruik van je Salesforce-investering en plaats alles wat je team nodig heeft om zijn werk te doen op één plek en maak het gemakkelijk toegankelijk. Denk na over welke informatie dagelijks nodig is en bepaal of het in Salesforce kan worden opgenomen.

Principe #5: Bied waarde

We hebben het gehad over het eenvoudig maken van Salesforce en het verplichten ervan in je processen, maar je moet nog steeds vragen: “Voegt het waarde toe?”

Vraag jezelf meer specifiek af, “helpt Salesforce mijn verkoopteam om meer deals te sluiten?” Vraag ook, “helpt Salesforce mijn serviceteam om meer cases af te sluiten?” Als het antwoord op een van beide vragen nee is, dan is het tijd om te bepalen hoe je dat kunt omdraaien. Anders, wat doen we hier dan?

  • Bied analyses die hen helpen verkopen: Dit is cruciaal: analyses zijn niet alleen voor leidinggevenden. Dit is een veelvoorkomend misverstand en iets wat je duidelijk moet maken aan je eindgebruikers. Enkele waardevolle dashboards zij: “no touch” dashboards — bijvoorbeeld, als Top accounts accounts 60 dagen niet zijn gebeld of gemaild, worden ze aan dat dashboard toegevoegd, waardoor het Sales team bovenop de verkoop/vernieuwingscyclus blijft.
  • Lead scoring en grading: Cruciaal, dit zal je team in staat stellen om te bepalen welke prospects het beste bij je product passen. En, zoals we allemaal weten, kan klantfit een organisatie maken of breken. Dus neem deze metric op in Salesforce en gebruik het.
  • Lead scoring en grading laten je ook zien welke prospects het meest geïnteresseerd zijn om met je te praten (bijvoorbeeld, het openen van je e-mails, naar je website gaan). En natuurlijk, dit kan vaak het meest relevante stuk voelen aangezien we allemaal maar 24 uur in een dag hebben, maar je team heeft honderden of mogelijk duizenden prospects om te bellen. Zorg ervoor dat ze tijd besteden aan de heetste prospects.

Succesvolle Salesforce adoptie betekent succes omarmen

Het volgen van deze vijf regels kan geen succesvolle adoptie garanderen, maar ze zijn keer op keer bewezen te werken. Door ze op te nemen in de plannen van je eigen bedrijf, kun je niet alleen verspilde tijd, geld en moeite vermijden, maar kun je ook het meeste halen uit je Salesforce-investering en, het belangrijkst, de resultaten van je bedrijf verbeteren.

Ben jij klaar om Salesforce te adopteren?

Bij CBEE Remarkable zijn we gespecialiseerd in het implementeren van Salesforce systemen. Bekijk onze klantcases om eerder behaalde resultaten te zien, of neem vrijblijvend contact op!

Ontdek hoe jouw salesafdeling kan groeien met Sales Cloud.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Abonneer je op onze nieuwsbrief

Inschrijven
close-link