Dreamforce to You: Van Silicon Valley naar de Praktijk

Dreamforce is overweldigend. Duizenden sessies, ontelbare producten, en een stroom aan innovaties die lastig te overzien is. Daarom organiseerden wij 'Dreamforce to You'. Een event waar we de belangrijkste inzichten van Salesforce's grootste event vertaalden naar concrete handvatten voor Nederlandse organisaties.

Banner

Waarom juist nu?

De timing voor dit gesprek kon niet beter zijn. Terwijl Agentforce centraal stond op Dreamforce, zien we in de Nederlandse markt twee belangrijke ontwikkelingen samenkomen. Ten eerste is er de schaarste aan arbeid. Organisaties willen meer bereiken, het liefst met evenveel of zelfs minder mensen. Het vinden van nieuw talent wordt steeds moeilijker. Tegelijkertijd verschuift de rol van werkgever fundamenteel: van ‘pay & perks’ naar ‘pride and place’, en nu vooral naar ‘purpose and promise’. De nieuwe generatie is gefocust op het leveren van waarde: wat beloof je de maatschappij en wat betekent dat voor medewerkers?

Deze twee ontwikkelingen openen het speelveld voor AI. Door de efficiency van onze mensen te verhogen met behulp van AI, kunnen we meer doen met onze huidige workforce én creëren we meer ruimte voor waardevol werk.

The Agentic Enterprise: Het antwoord van Salesforce

Salesforce introduceert ‘The Agentic Enterprise’ als antwoord op deze uitdagingen. Dit concept beschrijft een organisatie waar menselijke medewerkers en AI-agents naadloos samenwerken in één ecosysteem.

Maar wat is daar voor nodig? Zonder goede data, geen goede AI. En belangrijker nog: zonder data geen context. Daarom staat Data360 centraal. Salesforce’s lakehouse-oplossing die data uit verschillende applicaties verbindt om één unified profile van jouw klant te creëren. Deze data kun je vervolgens vanuit verschillende perspectieven gebruiken en door deze context wordt werk overdraagbaar naar agents. Het wordt makkelijker om eenvoudige taken aan een agent over te dragen, zodat mensen zich op complexere vraagstukken kunnen richten.

The Agentic Enterprise is gebouwd op vier fundamentele pijlers:

  • Agentforce360 Platform – het fundament voor intelligente agents
  • Data360 (Data Cloud) – de single source of truth
  • Customer360 apps – de vertrouwde Salesforce-omgeving
  • Slack – het conversational interface dat mens en agent verbindt

Klein beginnen, groot denken

Het mooie nieuws? Je hoeft niet direct met een massale transformatie te starten. Sterker nog: 95% van de AI-pilots blijft in de sandbox steken. Wees niet zoals zij.

Start klein. Met één proces, één agent. Het gaat erom dat we een situatie creëren waar onze mensen remarkable in hun werk kunnen zijn. Hoe we dat doen? Door ze op een veilige manier AI te laten gebruiken om efficiënter en slimmer te werken. Meer tijd voor focus, rust en aandacht.

Het fijne is dat er meer dan 75 templates beschikbaar zijn om snel mee te kunnen starten. Gewoon beginnen, klein en beheersbaar.

Van theorie naar praktijk

Tijdens ‘Dreamforce to You’ kwamen verschillende profielen samen: van group controllers tot IT-managers, van directeuren klantrelaties tot business analisten. We probeerden de juiste balans te vinden tussen strategie en operationele impact.

Na de theorie gingen we aan de slag. Yaroslav nam ons mee in de principes van The Agentic Enterprise, waarna we in brainstormsessies concrete use cases uitwerkten. Zo ontwikkelden we bijvoorbeeld een account summary agent die accountmanagers helpt de juiste inzichten te krijgen van hun accounts.

Het was inspirerend om te zien hoe deelnemers elkaar hielpen en de tips van eerder in de sessie direct in de praktijk brachten. Ervaringsdeskundigen van IG&H en Storecove deelden waardevolle inzichten voor een succesvolle Agentforce-uitrol.

De vervolgstappen

We beloofden alle aanwezigen een workshop waarin we samen tot drie concrete Agentforce use cases komen waarmee ze direct aan de slag kunnen. Want het stappenplan is helder:

  1. Inspireren – wat we deden tijdens Dreamforce to You
  2. Proberen – use cases uitwerken en pilotten
  3. Implementeren – van pilot naar productie

Een belangrijke vraag uit de groep: er is behoefte aan webinars waar pilots en live agents gedemonstreerd worden. Dit zetten we op de agenda.

De belangrijkste takeaways

Als je meer wilt doen met dezelfde mensen. Als je output harder wilt laten stijgen dan het aantal medewerkers. En als je waardevol werk wilt creëren. Dan is AI niet meer weg te denken uit je roadmap.

Drie kernboodschappen nemen we mee:

  • Timing wordt steeds relevanter – de markt is klaar voor AI-agents
  • The Agentic Enterprise als voorbeeld – zo kan de samenwerking tussen mens en AI eruitzien
  • Start klein, wees onderdeel van de 5%! – kom uit de sandbox en ga live

De toekomst van werk is niet mens óf machine, maar mens én machine. De vraag is niet meer of je begint met AI-agents, maar wanneer. En met welke use case.

Ontdek hoe jouw organisaties beter kan samenwerken met Salesforce

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Abonneer je op onze nieuwsbrief

Inschrijven
close-link